De vrouw met de sleutel - Een vrouw blijft na de dood van haar man berooid achter. Ze moet aan het werk en plaatst een advertentie: vrouw, 59 jaar, moederlijk voorkomen, brede heupen, prettige stem, komt u voor het slapengaan instoppen en voorlezen. Discr. verzek. Beslist geen seks. bedoel.
Haar werk brengt haar in de slaapkamers van de meest uiteenlopende mensen. Bij een elfjarig meisje, een stewardess, een veertigjarige werkloze man. Meer en meer raakt ze bij haar klanten betrokken.

Dit boek onthult niet alleen wat de weduwe zoal meemaakt op de rand van vreemde bedden, maar ook wat ze haar pyjamaklanten voorleest. Hoe die reageren op Dostojevski, van Schendel, of een Raoul Trip. De vrouw met de sleutel gaat over onze onstilbare honger naar verhalen, en wat een verhaal in een leven teweeg brengt.
Het smalle pad van de liefde - Een Nederlands gezin brengt al jaren de zomer door bij een Frans-Nederlands gezin, dat na de dood van het jongste kind in de Auvergne is gaan wonen. Mae en Pieter Akkerman zijn de vrienden van na het ongeluk, de precieze toedracht ervan kennen ze niet. De vriendschap tussen† de families lijkt er een voor het leven - tot die zomer.
'Als de twee paren in elkaars gezelschap waren, hing er iets verliefderigs in de lucht. Net genoeg om hun het gevoel te geven dat ze gevieren aantrekkelijker, grappiger en leniger van geest waren dan als paar.'
Het smalle pad van de liefde is een verhaal over een onmogelijke liefde die de weg vrijmaakt naar een ander verlangen. Een van de zeldzame boeken in onze tijd waarin van binnenuit een religieus ontwaken wordt verbeeld.
het smalle pad van de liefdede vrouw met de sleuteldecemberzondagavondtake 7ik verbind u doorlaatste seizoenavondbooteilandgastenweiger nooit een dansspookliefdenachtgoedzo is hijreis naar het kindeen warme rughet limonadegevoel
December – donkerste maand, lichtste maand, voor de één een feestmaand, voor de ander een rampmaand – is de maand van de lange, gure avonden. Van de gordijnen dicht, en een boek op schoot.
En dan het liefst een boek waarin het sneeuwt, en meisjes met zwavelstokjes voor de ramen staan.
Een jongen van achttien zet nog steeds zijn schoen, met een wortel erin en een bakje water ernaast. Een echtpaar weet niet van elkaar dat ze twee daklozen in hun huis-in-aanbouw van een slaapplaats en proviand voorzien. Omdat het bijna Kerstmis is, durven ze de arme zielen niet weg te sturen. Eén ding hebben de personages van Vonne van der Meer gemeen: ze volgen hun verbeelding.

Vonne van der Meer leest voor uit December : ga naar "Vonne leest voor"

Plaats van handeling: een appartement aan de Churchilllaan in Amsterdam. Tijd: september, begin jaren negentig. Personages: Robert Blauwhuis, weduwnaar; Freeke, zijn dochter; Mila Salomons, de vrouw die hij in de oorlog in veiligheid heeft gebracht. De vrouwen mijden elkaar als waren zij rivalen in de liefde.
‘Je kunt je dankbaarheid niet in een gat gooien,’ schrijft Robert in een brief aan zijn dochter. Hij heeft zijn levenlang verzwegen wat er gebeurd is toen hij als tweeëntwintigjarige student Mila, toen nog een baby, naar een onderduikadres bracht. Door een gelukkige samenloop van omstandigheden – ‘of moet ik het een wonder noemen?’– heeft hij haar kunnen redden. Op een zondagavond lukt het hem eindelijk zich uit te spreken. Hij beseft nog maar nauwelijks wat hij al pratende heeft ontdekt, als hem iets overkomt dat hem opnieuw de mond snoert. Dan zijn de vrouwen aan elkaar overgeleverd, en hij aan hen.
Los Baños de Calderón, een slaperig gehucht in Andalusië, wordt opgeschrikt door het bezoek van een Deense filmmaker. De burgemeester van het in verval geraakte kuuroord ziet zijn kans schoon: deze man moet het dorp weer op de kaart zetten. Als de beelden van het zwavelbad, van witte huizen en bloeiende sinaasappelbomen over de hele wereld te zien zijn geweest, zullen de toeristen het plaatsje vanzelf weer weten te vinden.
De kunstenaar – op zijn beurt – heeft ook zo zijn plannen met het dorp en zijn bewoners. Hij krijgt een geniaal idee. Een Nederlandse vrouw, die in een dal buiten het dorp woont, treedt op als tolk en bemiddelaar. Zij gelooft in het talent van de Deen. Als geen ander.

Take 7 is een verhaal over verlangen. Verlangen naar aandacht, naar liefde, naar overgave.
'In een provincieplaats in het midden van het land, niet ver van de A12, in een huis op steenworp afstand van een klein station vanwaar ieder halfuur een trein vertrekt richting Schiphol, luchthaven met verbindingen naar New York, Peking, Moskou, Calcutta, ontwaakte Edith met een glimlach om haar lippen. Zij wist niet wat de dag voor haar in petto hield, laat staan wat zij teweeg zou brengen.'
Een lichte wrevel tussen een man en een vrouw 's ochtends in bed wordt als een bacil doorgegeven, springt op verschillende mensen over en zet hun doen en laten onder spanning. Als een virus woedt de toorn voort, baant zich een weg door mannen en vrouwen die elkaar soms goed, soms alleen oppervlakkig - of helemaal niet - kennen. Om ten slotte in een gehucht in de Achterhoek tot uitbarsting te komen. Vonne van der Meer zit haar personages dicht op de hielen en kruipt vlak onder hun huid.
Waarom is het toch zo moeilijk om van de scherf in je hart geen dolk te maken?
In Laatste seizoen laat Vonne van der Meer ons voor de derde keer kennismaken met de verschillende gasten van Duinroos, een vakantiehuis op een waddeneiland. In het vroege voorjaar arriveert Hans op het eiland. hij is ‘geschaakt’ door zijn energieke echtgenote. De schrik slaat hem om het hart als de bus stilhoudt voor Duinroos, het huis waar hij vorig jaar met een andere vrouw was. Twee eilandbezoekers worden, als ze een bungalow te koop zien staan, verteerd door hebzucht. Een jonge zakenvrouw doet haar best zich niet voor te stellen hoe haar minnaar dit weekend doorbrengt. Een meisje van tien sluit vriendschap met een jongen van het asielzoekerscentrum, en brengt haar vader in een lastig parket. Ten slotte keert Martine voor de derde maal naar Duinroos terug, dit keer vergezeld door haar petekind Maartje.
Van de stroom gasten die in een zomerseizoen een van de Waddeneilanden bezoekt leren wij er twaalf kennen. Zij hebben één ding gemeen: ze brengen hun vakantie door in een huurhuisje, op het hoogste duin, aan de Badweg, vlak bij zee. Bij vrijwel alle gasten breekt een moment aan dat ze van het eiland af willen. Maar wat er ook is gebeurd, hoe hoog de emoties ook oplaaien, wanneer de laatste boot vertrokken is zullen de gasten tot de volgende ochtend moeten wachten.
Een weduwnaar kruipt in de huid van zijn gestorven vrouw om zich een voorstelling te kunnen maken van het eenzame leven dat zij leidde. Een vrouw arriveert met haar moeder, die haar koffers pakt zodra ze hoort dat de nieuwe vriend van haar dochter een dagje overkomt. Een gescheiden vrouw, moeder van twee puberzoons, wordt aangestoken door hun erotische verwarring. Twee zusjes gaan bij het ophalen van jeugdherinneringen een stap te ver terug. Een man, net grootvader geworden, heeft op het parkeerterrein in Harlingen een ontmoeting waardoor hij zich van alle banden wil losmaken.
In Duinroos, een eenvoudig maar gastvrij huurhuis op een waddeneiland, volgen de vakantiegangers elkaar op. Een stel jonge ouders komt naar het eiland in een poging hun huwelijk te redden; een weduwnaar met het voornemen een einde aan zijn leven te maken; een twintigjarig meisje dat net ontdekt heeft dat ze zwanger is; een veertiger die op zijn werk wordt ingehaald door een jongere, energiekere collega; drie studenten die twijfelen wie voor wie bestemd is.De tijdelijke bewoners van Duinroos kennen elkaar niet, maar doordat ze van dezelfde tafel eten, in hetzelfde bed slapen en in het gastenboek schrijven, komen ze met elkaar in aanraking. Zonder het te weten en haast onmerkbaar beïnvloeden ze elkaars leven en voegen ze zich tot één verhaal.
De werkster, die het huis aan het begin van de zomer schoonmaakt en aan het einde van het seizoen winterklaar afsluit, beziet van een afstand het komen en gaan. Alleen de lezer is getuige van alle dromen en geheimen die schuilgaan achter de zinnetjes in het gastenboek.
Een stadje in de provincie. De lobby van een hotel. 's Nachts raakt een vrouw in gesprek met de nachtportier. Ze is een jaar of veertig, een blueszangeres op tournee. De portier komt van alles over haar te weten, maar zij niets over hem. Wie is deze man met zijn lange nagels en zijn zwarte pak?
Vonne van der Meer regisseerde stukken van onder andere Goethe en Osborne, bewerkte Platos Symposium, Andersens De nieuwe kleren van de keizer. Gedramatiseerde versies van haar verhalen'Nachtgoed' en 'Berichten uit de bezemkast' werden uitgezonden op de televisie.
Weiger nooit een dans ging eind maart 1996 in première in het RO theater te Rotterdam.
In Spookliefde voelt Phil zich verloren en ontheemd wanneer haar ouders verhuizen naar een klein saai eiland ten westen van Ierland. Tot ze de onderwijzer van het eiland ontmoet, Seamus, en zijn ietwat simpele broer Michael. Voor de vioolspelende onderwijzer zou ze wel de rest van haar leven op het eiland willen blijven, maar ook Michael wordt steeds belangrijker voor Phil. Uiteindelijk komt het tot een fatale confrontatie.
Een zeventigjarige vrouw gaat met een gigolo mee. Een jonge vrouw vat vlam voor de man die zij tot zwarte piet schminkt. Een veertigjarige vrouw laat zich in een vreemde stad koppelen aan een man die niet komt opdagen. Een bedrogen echtgenote verzint een minnaar. Een gepensioneerde man luistert naar zijn badende buurmeisje. Een weduwe treft voorbereidingen voor de eerste nacht met haar nieuwe vriend. Een vrouw gaat mee met een gedroomde hoer. Een jongen behoudt zijn geloof in Sinterklaas.

Eén ding hebben de personages in deze verhalen met elkaar gemeen: ze volgen hun verbeelding en hebben de moed om in hun illusie op te gaan.
In Zo is hij voelt Lucas Vlieger zich steeds onzekerder worden wanneer een nieuwe vrouw in zijn leven zijn liefde niet meteen beantwoordt.
Hij zou graag willen weten of hij haar wel waard is.
Dan ontvangt hij een envelop met daarop 'Oordeel betr. Lucas Vlieger', een lijvig document waarin waarschijnlijk alles over hem te lezen staat.
Kan hij de waarheid onder ogen zien of laat hij de envelop liever dicht?
Julia droomt ervan om voor een kind te zorgen. Helaas wil het niet komen, en daarom besluiten zij en haar man Max een kind te adopteren. Ze zoeken contact met een tussenpersoon: de ogenschijnlijk betrouwbare Ronald Mafait. Hij belooft hun een kind uit Peru. Max en Julia vetrekken met grote verwachtingen naar Zuid-Amerika, maar daar neemt hun zoektocht een huiveringwekkende wending. Vlak voor ze naar huis terugkeren, ontmoet Julia iemand die haar zal verzoenen met haar lot…
In Een warme rug verschijnt Gilles in het leven van Catherine bijgenaamd Prikkebeen, haar zusje Marita en hun moeder.
Het gezin raakt volledig in de ban van hun buurman maar de indrukwekkende Gilles verdwijnt even plotseling als hij is verschenen, de drie vrouwen in verwarring achterlatend.
In de verhalen van Vonne van der Meer gaat het om fantasie en werkelijkheid.
Hoe geloofwaardig kan een fantasie zijn? Waar ligt de grens tussen het feitelijke en wat iemand zich inbeeldt? Vonne van der Meer speelt een subtiel spel met de lezer, die van de ene aangename en intrigerende verrassing in de andere valt. In deze bundeling is Het limonadegevoel en andere verhalen gecombineerd met de bundel Nachtgoed. Rijke schakeringen in thematiek, van erotiek tot euthanasie.
home